Es rebaixarà el límit de 120 quilòmetres a 110 per estalviar un 15% de gasolina.
La norma és temporal a partir del 7 de març i queda condicionada a l'evolució del preu del petroli.
L'esclat de la guerra civil a Líbia va impulsar dijous el preu del petroli a màxims històrics de 120 dòlars i el govern espanyol va acabar per reaccionar accelerant un pla d'estalvi energètic. En la reunió d'ahir, però, el consell de ministres va fiar l'estalvi a una única mesura: la reducció de 120 a 110 quilòmetres per hora de velocitat màxima en autopistes i autovies. La limitació serà temporal a partir del 7 de març i serà abolida quan el preu del cru es relaxe, tot i que ahir el vicepresident primer, Alfredo Pérez Rubalcaba, no va voler dir a partir de quin preu del barril de Brent tornarien els 120. Sense anar més lluny, ahir ja costava 112 dòlars.
A partir del 7 de març, superar el nou límit de 110 implicarà una multa, però no la retirada de punts, segons precisava Rubalcaba, que continua partir de 120 en el carnet per punts. “Entenem que no té a veure amb seguretat vial, sinó amb el consum i l'estalvi energètic”, adduïa el vicepresident. En autopistes limitades a 120, la pèrdua si es viatja a una velocitat d'entre 151 i 170 per hora és de dos punts.
Canvi de senyals i radars
La limitació afectarà les autopistes i autovies “amb independència que siguen titularitat de l'Estat o de la Generalitat” i obligarà el Ministeri de Foment a canviar en una setmana la retolació dels senyals de trànsit amb adhesius. Foment també ajustarà els radars, que ara es disparen a partir dels 135 per hora, però no avança quin serà el nou límit en la normativa. El cost serà de 250.000 euros.
L'executiu abraça els 110 després de calcular que per cada 10 euros que s'encareix el barril de Brent (referent a Europa), l'economia espanyola té un sobrecost de 6.000 milions. Amb el nou límit confia que els usuaris estalvien un 15% en gasolina i un 11% en gasoil. “Anirem més a poc a poc, consumirem menys combustible i anirem pagant menys diners”, resumia l'equació Rubalcaba. A la sala l'escoltava el director de la DGT, Pere Navarro, que recentment ha proposat reduir de 50 a 30 quilòmetres el límit de velocitat a ciutats per seguretat i no per estalvi. El paquet d'estalvi energètic es completa amb l'alça del 5,8% al 7% del pes del biodièsel en el gasoil per “consumir menys productes petrolífers”.
L'anunci sorpresa d'ahir arriba quan la gasolina ha escalat a màxims històrics i es paga a 1,285 per litre després d'encarir-se un 1,2% en una setmana. El gasoil, alhora, es paga a 1,247 euros. Si bé l'alça ha coincidit amb la tensió a Líbia i el possible contagi a Algèria i Iran, en teoria el preu de la gasolina no està estrictament lligat a la cotització del barril de Brent sinó al preu dels mercats majoristes i als impostos, que són el 50% del rebut. Precisament, el govern va apujar l'impost d'hidrocarburs el juliol del 2009 en 2,9 cèntims per litre.
Que la mesura comence el 7 de març, a més, deixa en l'aire l'èxit, perquè potser el preu ja serà més barat que en el moment de la decisió i perquè fia la continuïtat a un escenari volàtil com la situació al nord d'Àfrica.
L'executiu va patir el juliol del 2008 el sostre del barril de Brent (146 dòlars) i no va actuar.
L'executiu abraça els 110 després de calcular que per cada 10 euros que s'encareix el barril de Brent (referent a Europa), l'economia espanyola té un sobrecost de 6.000 milions. Amb el nou límit confia que els usuaris estalvien un 15% en gasolina i un 11% en gasoil. “Anirem més a poc a poc, consumirem menys combustible i anirem pagant menys diners”, resumia l'equació Rubalcaba. A la sala l'escoltava el director de la DGT, Pere Navarro, que recentment ha proposat reduir de 50 a 30 quilòmetres el límit de velocitat a ciutats per seguretat i no per estalvi. El paquet d'estalvi energètic es completa amb l'alça del 5,8% al 7% del pes del biodièsel en el gasoil per “consumir menys productes petrolífers”.
L'anunci sorpresa d'ahir arriba quan la gasolina ha escalat a màxims històrics i es paga a 1,285 per litre després d'encarir-se un 1,2% en una setmana. El gasoil, alhora, es paga a 1,247 euros. Si bé l'alça ha coincidit amb la tensió a Líbia i el possible contagi a Algèria i Iran, en teoria el preu de la gasolina no està estrictament lligat a la cotització del barril de Brent sinó al preu dels mercats majoristes i als impostos, que són el 50% del rebut. Precisament, el govern va apujar l'impost d'hidrocarburs el juliol del 2009 en 2,9 cèntims per litre.
Que la mesura comence el 7 de març, a més, deixa en l'aire l'èxit, perquè potser el preu ja serà més barat que en el moment de la decisió i perquè fia la continuïtat a un escenari volàtil com la situació al nord d'Àfrica.
L'executiu va patir el juliol del 2008 el sostre del barril de Brent (146 dòlars) i no va actuar.
Els precedents de les grans crisis del petroli
El límit de velocitat com a mesura d'estalvi d'energia té dos precedents a l'Estat espanyol. L'octubre del 1973, els països àrabs integrats a l'OPEP van imposar un embargament de petroli als aliats d'Israel, el preu del petroli va pujar ràpidament i, pocs mesos després, l'Estat espanyol va posar en pràctica el primer límit general de velocitat: 130 km/h en autopistes i 110 km/h en autovies. El 1976, la segona crisi del petroli va obligar a imposar un límit de velocitat general de 100 km/h. L'any 1980 es va adoptar el límit de velocitat vigent fins aquesta setmana, 120 km/h en autopistes i 110 km/h en autovies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada