divendres, 6 de maig de 2011

LA DIETA O MÈTODE DUKAN: Pros i contres

Per què aquesta dieta s'ha convertit en un bàsic en el món de les dietes? El seu mètode ha revolucionat França, convertint-se en la "dieta de moda" per perdre pes.

Les claus del seu èxit es troba en un programa clar i senzill que compta amb una apetitiosa llista de cent aliments permesos, dels quals 72 són d'origen animal i 28 verdures i hortalisses. No passa gana, ja que no hi ha limitació en la quantitat dels aliments permesos, i si se segueix adequadament, els resultats es noten des dels primers dies.
Basada en les proteïnes, aquesta dieta sembla complir les seues promeses, almenys si se segueix al peu de la lletra. No obstant això, comporta cert risc de mancances, com passa en totes les dietes hiperproteiques. Una dieta tan rica en proteïnes pot ser sana? Segons DUKAN, els dies de proteïnes pures són molt pocs: de 2 a 5 segons el sobrepés. Després es van intercalant dies amb proteïnes i dies amb proteïnes i vegetals.

El mètode es divideix en quatre fases:

Les dues primeres són d'aprimament: fase d'atac (la més curta i severa de totes ja que només es poden prendre aliments proteics) i fase de creuer (en la qual s'alternen diversos dies de dieta proteínica, amb altres tants en els quals també es prenen verdura).

Les dues següents són de manteniment: fase de consolidació, (fase de transició entre la dieta total i la no dieta) i fase d'estabilització (l'objectiu és conservar el pes aconseguit). Segons DUKAN cal complir dues regles fonamentals per mantenir la línia: una jornada de dieta proteica pura per setmana i tres cullerades soperes de segó de civada al dia (un aliment que disminueix l'absorció de calories).
El segó de civada és un altre dels protagonistes del mètode. El motiu és perquè ajuda a aprimar millor i més ràpid, alhora que redueix la fam. El segó de civada disminueix el colesterol en la sang i té una acció preventiva de la diabetis en reduir la velocitat de penetració dels sucres de ràpida absorció a la sang. A més exerceix una acció reguladora del trànsit intestinal.
Durant tota la dieta és imprescindible beure molta aigua (1,5 litres) i limitar el consum de sal per evitar la sobrecàrrega renal. (No es recomana aquesta dieta als diabètics, ni a les persones que pateixen problemes cardíacs o renals).
Si se segueix amb prudència i sota el seguiment d'un especialista de la salut, els riscos per a l'organisme poden ser limitats i la massa muscular pot veure's reforçada. 
Els avantatges de la dieta DUKAN són els següents:

    
* Un programa precís descrit perfectament en el llibre "Jo no sé aprimar"
    
* Una llista d'aliments permesos relativament extensa
    
* No es passa fam
    
* Un llibre de receptes pràctiques i saboroses
    
* Una pèrdua de pes ràpida i motivant
    
* Una solució duradora per estabilitzar el pes
Els inconvenients de la dieta DUKANE són de diferent tipus:

    
* La primera fase pot resultar difícil pel que fa al gust
    
* Risc de sentir fàstic donat el gran consum de proteïnes
    
* Possibles petits inconvenients: restrenyiment, mal alè, boca seca i cansament
    
* Risc d'augment del colesterol, que cal controlar de prop
    
* A aquesta dieta li falten lípids, especialment d'origen vegetal
    
* Presenta els mateixos riscos de mancances en vitamines i minerals que les dietes hiperproteiques, de manera que cal preveure la necessitat de prendre complements alimentaris
    
* Cansament degut a la pèrdua ràpida de pes
    
* Resultats menys espectaculars per a la gent que busca una petita pèrdua de pes (menys de 5 quilos)
    
* Risc de recuperar ràpidament el pes, ja que també es perd amb rapidesa
Per tant, cal controlar el risc de mancances alimentàries, per la qual cosa és aconsellable demanar assessorament a un especialista de la salut, perquè us oriente i valore si aquesta dieta és la més adequada per al vostre cas en particular.

1 comentari:

  1. Les dietes hiperproteíniques tenen efectes secundaris considerables.
    Al nostre cos li interessa més adoptar un estil de vida saludable.
    Us convidem, des d'aquí, a la xerrada Vols aprimar-te? Fes-ho amb salut!.
    Tots els detalls a: www.coachingpersonal.cat

    ResponElimina

La Muixeranga